Nuffnang Ads

Saturday, August 28, 2010



Masjid Jamek Sultan Ibrahim


Masjid Jamek Muar yang pertama telah dibina pada tahun 1887. Dalam tahun 1920an, satu jawatnkuasa dibentuk untuk menguruskan pembangunan Masjid Jamek Muar yang baru. Antara langkah diambil oleh jawantankuasa ini adalah mengutip derma dari orang ramai. Hasilnya RM10,000 dapat dikumpulkan. Kemudian, jawatankuasa membawa rancangan pembangunan tersebut kepada Sultan dan perkara tersebut mendapat perhatian Sultan.


Dalam tahun 1925, kerja-kerja membangunkan Masjid Jamek Sultan Ibrahim telah dimulakan. 5 tahun kemudian iaitu pada tahun 1930, masjid tersebut telah berjaya disiapkan dengan sempurna. Upacara perasmian telah dilakukan oleh Menteri Besar johor, Dato’ Mustafa bin Jaafar.


Panduan: Masjid Jamek Sultan Ibrahim terletak di Jalan Petri, Muar, berhampiran dengan muara Sungai Muar. Jika pengunjung memandu menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan, ikut susur keluar Tangkak dan pandu terus melalui Sungai Mati dan Parit Bunga. Bandar Muar terletak 27km dari susur keluar Tangkak.

Sumber Foto : Wikipedia

Sumber Artikel : http://www.johordt.gov.my/pelancongan/page/muar/

1 comment :

idelatahtinen said...

Stainless Steel Bead - Iron Tube in Thailand - baojititanium
The ford edge titanium 2021 titanium tubes inside the bao nib will tittanium hold the blade in the same position as an titanium tube ordinary tooth. titanium price The tip of this apple watch aluminum vs titanium blade is made to