Nuffnang Ads

Monday, September 6, 2010

Kari Ayam Hutan - Juadah Unik Berbuka Puasa Ramadhan 2010

Kari Ayam Hutan


Haaa...Ramadhan dah nak sampai ke penghujungnya. Dalam kita menahan lapar dahaga di waktu siang, mesti ramai antara kita yang mencari juadah-juadah istimewa untuk berbuka puasa. Tak kira samada yang dimasak sendiri atau dibeli, kita semua memang suka mencari kelainan setiap hari dalam menjamah hidangan berbuka.

Ada sekali tu aku dapat makan kuih Balak-Balak. Rupa macam cekodok tapi tepung dia lembut dan isinya ada udang geragau fresh, lobak, bawang dengan daun bawang. Memang mantap rasa dia. Dicicah dengan kuah sambal lada nipis perah asam keping, fuhhhhh - Syiokkk!

Tapi, dalam posting kali ni aku nak share gambar kari ayam hutan yang mak aku masak masa aku dan adik-beradik balik berpuasa di kampung pada hujung minggu pertama Ramadhan kali ni.

Pakcik aku beri 2 ekor ayam hutan yang berjaya diburu dan disembelih untuk dimasak. Lama dah aku tak rasa daging ayam hutan. Sebelum puasa kali ni aku dapat rasa daging landak salai. Pun masak kari juga. Bila dapat daging ayam hutan ni, mak aku kata masak kari jugaklah! Memang sedap!

Ini daging ayam hutan yang hidup di kawasan sempadan ladang kelapa sawit dengan hutan dara tau! Bukan senang nak dapat! Rasa dia memang berbeza dari ayam biasa. Tekstur daging dia pejal tapi mudah disiat. Tulangnya nipis-nipis dan kecil tapi keras.

Mak aku pulak letak daun kesum lagi dalam kari ni. apa lagi...naik la bau dia kan? Bau kari le maksud aku. Memang tak boleh lupalah rasa dia.

Raya ni aku harap dapat rasa lagi kari ayam hutan ni. Harap-harap pakcik aku dapat bawak balik sikit kalau keluar berburu di hujung Ramadhan ni. Insya-allah, kalau rezeki tak ke mana.

No comments :