Nuffnang Ads

Tuesday, July 27, 2010

Beca Batu Pahat

~ Beca Batu Pahat ~


Masa outstation ke Batu Pahat, Johor dan melalui kawasan lama Bandar Batu Pahat (nama lamanya Bandar Penggaram) aku dapat snap gambar Beca Batu Pahat. Dah tak banyak dah bilangan dia. Kira ni macam kita dapat tengok spesis flora atau fauna yang makin pupus le. Macam nampak anak Badak Sumatera gitu..hehehehe. Pengayuh beca ni kepenatan sampai tertidur dalam becanya di tepi jalan.

Kalau kita perhatikan betul-betul sebenarnya ada beza antara Beca Batu Pahat dengan Beca kat tempat lain macam Beca Muar dan Beca Melaka. Kalau ada gambar Beca Muar & Melaka nanti aku akan tunjukkan.

Di Melaka jaga-jaga nak naik beca. Kena tanya betul-betul harganya. Bukan apa, ramai yang ambil kesempatan. Di Muar pulak dah lama aku tak nampak beca. Tapi kalau ke stesen bas Pagoh atau Batu Pahat dalam Bandar Muar tu masih boleh jumpa lagi rasanya.

Nak senang, tengok je replika gergasi Beca Muar kat tepi Sg Kesang, sempadan dengan Sg Rambai, Melaka (lalu Jalan Lama, bukan Lebuh AMJ yang baru tu). Ok, permisi dulu!

2 comments :

Baba said...

Beca Melaka warna kuning, ada bunga plastik, stereo system pun dah kasi masuk. Meriah!

selatanselat said...

Memang! Itu cara Kerajaan Negeri Melaka galakkan diorang tarik perhatian pelancong...tapi harga ada mahal sikit, pusing2 Bandaar Hilir, Jonker Walk dan Melaka Raya sejam boleh cecah puluhan ringgit.