Nuffnang Ads

Sunday, October 17, 2010

Asam Rebus Otak Lembu

Hello....Lama aku tak upload apa-apa posting. Sorry, kerja melambak. Material pun sangkut dekat dalam banyak gadget - handphone lah, kamera digital lah, memory card lah, pen drive lah.....mana lah sempat nak cari dalam masa singkat lepas-lepas bulan raya ni.

Anyway, ini ada satu gambar menu yang pada aku cukup unik, eksotik, fantastik yang aku nak share. Lauk Otak Lembu Masak Asam Rebus.

Masakan ni famous di kalangan orang Melayu di kawasan utara Johor. Rasa otak lembu ni memang lazat! Teksturnya lembut sangatala-ala  macam agar-agar. Tapi rasa dia lemak! Makan dengan nasi panas-panas memang terangkat!!!

Kuah dia masam-masam pedas sikit, tapi tak lah pekat sangat macam kuah asam pedas. Kuah dia ada dicampur daun kunyit untuk mendatangkan aroma yang semerbak.

Berebut aku adik beradik nak makan makanan ni. Memang siapa tak balik makan tengahari masa raya kedua hari tu rugi! Aku ingat kalau balik kampung bila-bila nanti nak request mak aku masakan special sekali lagi! Layann dengan sambal goreng pun ok ni!


Otak Lembu yang sudah dimasak dengan kuah Asam rebus


Daun Kunyit penambah rasa kelihatan di dalam hidangan



Secubit otak lembu yang bakal terkorban!


3 comments :

Mohsen Amdan said...

waa..tak pernah aku makan ni bro..mesti sedap ni

Afraliza Yusof said...

ooopppsss...otak lembu?

SelatanSelat said...

Sen - mmg sedap bro. Kena cuba sekali try test tengok!~ Hahahaha!

Afraliza - Ya ... otak lembu! Kenapa tak percaye ke? Hehe!