Nuffnang Ads

Sunday, August 15, 2010

Nasi Ambeng


Ini nasi ambeng. Makanan Orang Jawa. Kalau ada kenduri-kendara biasanya dihidangkan di dalam dulang dan dimakan beramai-ramai, biasanya satu dulang dalam 4 - 8 orang akan berkongsi. Nasi ambeng ini selain dari nasinya ada lauk ikan kering, ayam goreng, sambal daging,sotong atau udang goreng, sayur kobis atau kacang panjang, kerisik goreng, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng, tempe dan soon.



Dulu kalau hendak makan nasi ambeng kena tunggu ada kenduri-kendara baru dapat merasa, tapi sekarang orang dah jual secara hidang/bungkus di pasar-pasar malam, pasar-pasar minggu, kedai-kedai makan dan restoran.



Masa singgah sarapan pagi di Tanjung Agas, Muar satu hari tu aku layan nasi ambeng dalam gambar ni dan tambah paru goreng berlada. Mantap! Tapi dia letak mee hoon goreng untuk ganti soon. Itu yang kurang menyengat sikit rasa dia.



Kalau nak rasa nasi ambang yang mantap bolehlah ke Daerah Batu Pahat, Kluang dan Pontian sebab di sana komuniti Jawa masih ramai dan mereka memelihara keaslian cara dan citarasa masakan nasi ambeng ni!

- WES MANGAN? WES!-


 





No comments :