Nuffnang Ads

Thursday, August 19, 2010

Pelita Ramadhan




















(Gambar ihsan laman  Facebook saudara Mohsen Amdan - mohsenamdan.blogspot.com )

Malam 10 Ramadhan -
Usai berbuka puasa dan setunainya solat maghrib, aku ke Alai untuk menjamu selera di Medan Ikan Bakar Crystal Bay.

Laluan yang aku lalu :- Ayer Keroh - Bukit Katil - Jalan Tun Kudu-Paya Dalam - Bukit Kechik - Batu Putih - Kg Tengah - Umbai -Pernu -Telok Ma s- Alai.

Bila tiba di Kg Tengah hingga ke Umbai, sudah kelihatan beberapa rumah memasang pelita. Walaupun "Tujuh Likur" masih jauh, namun kemeriahan suasana malam Ramadhan terserlah.

Berbondong-bondong para jemaah yang hendak berterawih bergerak ke Masjid dan anak-anak kecil bermain bunga api di laman-laman rumah di sepanjang laluan di situ.

Usai di meja makan, aku ambil angin ke Serkam sampailah ke Rumah Penghulu Natar di Merlimau.

Suasana sama menerpa mata. Cumanya jemaah terawih dalam perjalanan pulang ke rumah masing-masing. Kesibukan sedikit kelihatan di Masjid Makam Sultan Ali di tepi jalan Kg Pernu.

Di Serkam, suhu malam mulai mendingin dan bulan sabit yang jelas menerangi langit terimbas indah di air petak-petak sawah di Kg Tedong dan Kg Sempang (Kg asal Ziana Zain).

Indah dan nyaman malam Jumaat 10 Ramadhan! Hilang tekanan di tengah-tengah perjalanan.

Dalam minggu mendatang, aku kira pesta pelita Ramadhan akan semakin galak di banyak kawasan di Melaka khasnya di Melaka Pindah, Merlimau, Sebatu, Sg Rambai, Kg Mortern dan Sg Udang.

Jom ke Melaka, nikmati suasana tradisi Ramadhan sebenar di Malaysia! Kalau nak tengok pesta pelita menggila marilah datang ke Melaka!

P/s : Maaf tiada gambar sebab aku terlampau kaget untuk mengambil kamera. Dari aku sibuk ambik gambar, baik aku enjoy pemandangan yang ada! Kakaka!


No comments :